Новий Закон України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» набрав чинності сьогодні, 20 червня 2024 року, але цей закон почне діяти із 1 січня 2025 року.
Головна мета цього закону — вирішити наступні існуючі проблеми у страхових виплатах після ДТП за страховим полісом ОСЦПВ –
— недосконалість процедур розрахунку та здійснення страхової виплати з відшкодування шкоди, завданої через ДТП;
— низький ліміт відповідальності страховика (зараз 160 000 грн. — за пошкоджений автомобіль, що вочевидь, замало для повного відшкодування шкоди та ремонту пошкодженого автомобіля, та 320 000 грн. за шкоду здоров’ю);
— державне регулювання ціноутворення за цим видом страхування;
— низька ефективність системи управління Моторного (транспортного) страхового бюро України та обмежена роль держави в контролі за його діяльністю.
Що нового в Законі для водіїв по страхуванню за «автоцивілкою», та які зміни будуть із 2025 року:
- поступово підвищити розміри обов’язкових максимальних лімітів страхових сум за страховим полісом ОСЦПВ (страховка після настання ДТП) до розмірів, встановлених у країнах Європейського союзу.
Зараз також можна додатково придбати підвищення ліміту відповідальності — замість стандартного 160 000 грн., можна докупити підвищення ліміту страхової компанії до 500 000 грн., або до 1 000 000 грн., але це необов’язково, та мало хто із водіїв це робить. Разом із тим, це досить дієвий механізм по захисту прав водія в частині перекладення відповідальності на страхову компанію та підвищення лімітів відповідальності до 500 000 грн., замість законодавчо встановлених 160 000 грн.
Так, в новому Законі передбачено поетапно, протягом двох років, збільшити ці суми за шкоду, завдану життю та здоров’ю потерпілих осіб до 1 млн грн на одного потерпілого та 20 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб, а за шкоду, завдану майну потерпілих осіб (набагато більше, ніж зараз — 160 000 грн.), та до 2 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб;
- запровадити швидке здійснення гарантійних виплат потерпілим особам за страховиків-банкрутів (з одного року змінюється на 60 днів). Зараз отримати страхову виплату від МТСБУ після банкрутства страхової компанії вкрай важко, ця процедура зараз тягнеться роками, і не завжди успішно;
- запровадити пряме врегулювання у всіх випадках дорожньо-транспортних пригод, в яких шкоду завдано лише транспортному засобу, що дозволить потерпілій особі звертатись за страховою виплатою до свого страховика.
Зараз опція «пряме врегулювання» є у більшості страхових компаніях — вона є необовʼязковою, але її можна купити додатково. Вона коштує не дорого, проте «пряме врегулювання виплати страховки після ДТП» значно пришвидшує строки отримання власник автомобіля страхової виплати — бо потерпілий звертається до своєї страхової компанії, і саме його страхова компанія здійснює потерпілому страхову виплату, а потім вже вона сама страхова стягую цю суму із страхової компанії винної особи;
- запровадити порядок розрахунку розміру страхової виплати без урахування зносу та здійснення страхових виплат у розмірі, необхідному для відновлення транспортного засобу.
Зараз страхова виплачує із врахуванням зносу деталей автомобіля, що часто не вистачає на проведення повного ремонту автомобіля пошкодженого після ДТП. Якщо автомобіль старше 7 років, але вже був у ДТП, або завеликий пробіг (використовувався в режимі таксі), або якась із деталей автомобіля вже фарбувалася чи ремонтувалася, то страхова платить із врахуванням коефіцієнту фізичного зносу — за вирахуванням із вартості деталей від 30 до 70 відсотків їх вартості. Та після такого вирахування зносу деталей, розміру страхової виплати не вистачало водію щоб повністю відремонтувати свій автомобіль після ДТП.
- поширити дію страхового покриття за договором ОСЦПВ на пасажирів транспортного засобу, який спричинив дорожньо-транспортну пригоду;
- запровадити вільне ціноутворення, що надасть можливість визначення «справедливої ціни» та включить ринкові механізми;
Так, вартість страховки стане дорожче, зараз приблизна вартість страхового полісу ОСЦПВ – 2000 грн. на рік, то прогнозується в середньому- 4000 грн. на рік, тобто, в два рази.
- зменшити строк розгляду заяви про здійснення страхової виплати потерпілим з 90 до 60 днів з дня подання заяви про здійснення страхової виплати;
Страхові скоріше будуть здійснювати страхове відшкодування, що вкрай важливо для власника автомобіля, — як можна скоріше отримати кошти на ремонт пошкодженого автомобіля через ДТП.
Якщо в вас залишилися питання, звертайтеся до АвтоАдвоката (Адвокат по ДТП) — за телефоном — 068-203-23-23 прямо зараз!
Також ви можете написати своє запитання у телеграмі тут.