Переглядаючи ТБ канали чи ролики в Youtube нерідко в «рекомендованих» ми зустрічаємо відео зупинки патрульними поліції водія, який відмовляється пред’являти інспектору поліс страхування цивільно-правової відповідальності.

Доволі часто поліцейські не дотримуються Інструкцій та правил передбачених Законом України «Про національну поліцію» під час зупинки, не вказуючи на причину зупинки та вимагаючи пред’явити, окрім посвідчення водія і свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, додатково ще й страховий поліс на транспортний засіб. По ТБ дії водія щодо відмови виглядають доволі легко, але потрапивши в таку ситуацію потрібно не лише знати свої права , а й уміти їх підтверджувати на законодавчому рівні.

ЗВ’ЯЗАТИСЯ З АВТОАДВОКАТОМ МОЖНА ТУТ.

ПАМ’ЯТКИ ДЛЯ ВОДІЇВ В АВТОМОБІЛЬ ТУТ.

Усім відома стаття 35 Закону України «Про Національну поліцію», відповідно до якої працівник патрульної поліції може зупиняти транспортні засоби лише у дев’яти перелічених випадках:

1) якщо водій порушив Правила дорожнього руху;

2) якщо є очевидні ознаки, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу;

3) якщо є інформація, що свідчить про причетність водія або пасажирів транспортного засобу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, або якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб чи вантаж можуть бути об’єктом чи знаряддям учинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення;

4) якщо транспортний засіб перебуває в розшуку;

5) якщо необхідно здійснити опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути;

6) якщо необхідно залучити водія транспортного засобу до надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або поліцейським або як свідка під час оформлення протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод;

7) якщо уповноважений орган державної влади прийняв рішення про обмеження чи заборону руху;

8) якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;

9) порушення порядку визначення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.

 

Поліцейський зобов’язаний поінформувати водія про конкретну причину зупинення ним транспортного засобу з детальним описом підстави зупинки, визначеної у цій статті.

Тобто Ваш обов’язок зупинитися лише на вмотивовану вимогу поліції із вказаною причиною зупинки, якщо цього не сталося, то зупинка поліцейським вважається безпідставною та порушує Ваші конституційні права, адже людина відповідно до ст. 3 Конституції України є найвищою соціальною цінністю, а утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави.

Щодо документів, які необхідно пред’явити на вимогу інспектора патрульної поліції !
Пунктом 2.1 Правил дорожнього руху України  передбачено, що водій механічного транспортного засобу (автомобіля) повинен мати при собі:

 посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії;

реєстраційний документ на транспортний засіб (для транспортних засобів Збройних Сил, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, Держспецзв’язку, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту — технічний талон);

поліс (сертифікат) обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Водії, які відповідно до законодавства звільняються від обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на території України, повинні мати при собі відповідні підтвердні документи (посвідчення). На вимогу поліцейського водій повинен зупинитися з дотриманням вимог Правил, а також пред’явити для перевірки документи, зазначені в пункті 2.1 ПДР України;

 Дані формальновизначені норми ПДР передбачають дотримання водіями цих правил, але чи законні вимоги поліцейського за пунктом 2.1 ПДР?

Шукати відповідь на це питання потрібно глибше ніж передбачено нормами ПДР. Що ж таке цей страховий поліс? Відповідно до Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно- правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» страховий поліс  —  це єдина  форма  внутрішнього  договору страхування, яка посвідчує укладення такого договору. Іншими словами це письмова угода між страхувальником і страховиком, яка засвідчує, що страховик бере на себе зобов’язання у разі настання страхового випадку виплатити страхову суму. Тому поліс автоцивілки обов’язково повинен бути у водія транспортного засобу, що дає право користуватися транспортним засобом.ЗУ «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» зазначається, що при використанні транспортного  засобу в дорожньому русі особа, яка керує ним, зобов’язана мати при собі страховий поліс (сертифікат).  Страховий  поліс  пред’являється посадовим особам. органів, визначених у пункті 21.2 цієї статті, на їх вимогу.

Пункт 21.2. цього закону передбачає, що контроль за наявністю договорів обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів здійснюється відповідними  підрозділами Національної поліції при складанні протоколів щодо порушень правил дорожнього руху та оформленні матеріалів дорожньо-транспортних пригод (!), та органами Державної   прикордонної   служби  України  під  час перетинання транспортними засобами державного кордону України.
Так чому ж виникає така колізія, що за правилами ПДР працівники поліції мають право вимагати у водія пред’явити автоцивілку, а по закону лише в трьох випадках і то останній на вимогу працівника прикордонної служби, а не поліцейського?

Щодо того, яким актом слід керуватись у разі суперечності норм підзаконного нормативно-правового акта нормам Закону України, слід зазначити наступне. Однією з ознак, яка відрізняє закон від інших нормативно-правових актів, є прийняття його вищим представницьким органом державної влади — Верховною Радою України, тому закон має вищу юридичну силу. А підзаконний нормативний акт, якими є і ПДР України, (бо вони затверджуються постановою Кабінету Міністрів України), приймається у відповідності до вимог Законів, та повинні відповідати їм. Детальніше про вирішення цієї колізії саме на користь закону зазначено у листі Міністерства Юстиції України № Н-35267-18 від 30.01.2009 року.

Окремо слід зазначити, що є централізована база даних страхових полісів МТСБУ, що були виписані на автомобіль, де он-лайн можна подивитися, чи видавався страховий поліс на певний транспортний засіб, чи ні, а також перевірити його чинність. Ця база є відкритою для всіх осіб, у пошуку слід зазначити державний номер автомобілю і все, — в результаті ви побачите, чи застрахований  автомобіль чи ні.

Адреса бази страхових полісів МТСБУ тут. 

        Роблячи підсумки, Закон України має вищу юридичну силу, ніж підзаконний акт – ПДР України, і зупиняючи водія працівник патрульної поліції повинен про це пам’ятати та додержуватись нормативної бази України, адже дані норми, якщо їх не виконувати, так і залишаться текстом на папері.
        Водій, в свою чергу, має пам’ятати, що страховий поліс він повинен мати в автомобілі при використанні його в дорожньому русі, але є передбачені законом випадки, коли він зобов’язаний  його пред’являти інспектору поліції.