До 1 липня 2020 року відповідно до ч. 1 ст. 130 КУпАП за керування транспортним засобом в стані сп’яніння або відмову від проходження, відповідно до встановленого законом порядку, огляду на стан сп’яніння водіям загрожував штраф у розмірі шестисот неоподаткованих мінімумів доходів громадян з позбавленням права керування транспортними засобами строком на один рік.
З набранням 01.07.2020 року чинності Закону України від 22 листопада 2018 № 2617-VIII ситуація докорінно змінилася. Керування транспортним засобом в стані сп’яніння стало кримінально караним на підставі ст. 286-1 КК України, а у статті 130 КУпАП залишилася відповідальність за керування в стані сп’яніння лише річковими, морськими і маломірними суднами.
Після цього ці зміни були призупинені, разом з тим, після цього і до теперішнього часу зміні у ст. 130 КУпАП не внесені, та на сьогодні ми маємо статтю 130 КУпАП яка НЕ СТОСУЄТЬСЯ водіїв автомобілів, а стосується лише водіїв морських суден, це можна перевірити на офіційному сайті Верховної Ради України в графі законодавство України. Тобто, формально ст. 130 зараз не стосується водіїв автомобілів.
Однак чи все так однозначно у судовій практиці?
Розглянемо найбільш типові випадки
Суди продовжують розглядати справу як адміністративне правопорушення
Позиція обґрунтовується тим, що Закон України від 22 листопада 2018 № 2617-VIII не скасував адміністративну відповідальність за керування транспортним засобом у стані сп’яніння, а навпаки посилив її, зробивши це кримінально-караним діянням (відповідно до Роз’яснення Касаційного Кримінального Суду у складі Верховного Суду від 02 липня 2020 року).
Суди закривають провадження у справі лише щодо тих водіїв, які вчинили правопорушення до 1 липня 2020 року
Позиція обґрунтовується наявністю так званого «проміжного закону», який утворився внаслідок опублікування в газеті «Голос України» 3 липня 2020 року Закону від 17 червня 2020 року № 720-ІХ, що мав би скасувати кримінальну караність за керування транспортним засобом у стані сп’яніння і відновити адміністративну відповідальність.
Керуючись тим, що у період з 1 липня по 3 липня 2020 року діяв «проміжний закон», адміністративну відповідальність за керування транспортним засобом у стані сп’яніння було скасовано, суди закривали провадження у справі відносно водіїв, які вчинили правопорушення до настання дії цього «проміжного закону».
Суди закривають провадження у справі на підставі скасування акту, який встановлює адміністративну відповідальність
Прихильники цієї позиції спростовують дію «проміжного закону», як такого, що спершу скасував, а потім відновив адміністративну відповідальність за стан сп’яніння у зв’язку з тим, що опублікований 03.07.2020 року Закон України від 17 червня 2020 року № 720-ІХ безпосередньо не вніс зміни до КК України та КУпАП у цій частині.
Саме закон України від 22 листопада 2018 року № 2617-VIII, який набрав чинності з 1 липня 2020 року, скасував адміністративну відповідальність за дане діяння і є підставою для закриття провадження у справі.
На нашу думку, цей підхід відповідає принципу законності, згідно з яким ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв’язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом.
Пам’ятайте, що при виникненні будь-яких непорозумінь краще звернутися до АвтоАдвоката – спеціаліста по розслідуванню справ з ДТП та отримати корисні поради по захисту своїх інтересів. Оскільки провадження у справах щодо порушення правил дорожнього руху мають свої особливості, то й захист має бути відповідним.
Компанія АвтоАдвокат (адвокат по ДТП у м. Харкові) має висококваліфікованих адвокатів, а тому зможе надати правову допомогу як водіям так і пішоходам.
Записатися на консультацію до адвоката у зручний для Вас час можна за посиланням.